گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

آران وبیدگل دردفاع مقدس

اگر همین نصف روز حادثه کربلا در تاریخ ما در طول ۱۴۰۰ سال چنین اثری را بر جای نهاده است، چرا فکر نکنیم که جنگ هشت ساله ما می تواند برای سال های متمادی منشاء اثر باشد. مقام معظم رهبری

ساعت ۱۴ روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به دستور صدام رئیس جمهور معدوم عراق تجاوز همه جانبه رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران رسما آغاز شد .جنگ عراق علیه ایران یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین رخدادهای قرن بیستم محسوب می شود.
رزمندگانی که از طریق پایگاه های بسیج استان اصفهان به جبهه اعزام می شدند اغلب در لشکرهای ۱۴ امام حسین ۸ نجف اشرف تیپ ۴۴ قمر بنی هاشم و گروه توپخانه ۱۵ خرداد سازماندهی می شدند ولی برادران زیادی نیز در این سالهای متمادی از طریق لشکرها و تیپ های مختلف از جمله لشکر ۲۷ محمد رسول الله تهران، لشکر ۲۵ کربلای مازندران لشکر ۷ ولیعصر خوزستان و... سازماندهی و با دشمن بعثی به نبرد می پرداختند.
از شاخص ترین یگان هایی که رزمندگان شهرستان کاشان و آران و بیدگل در آن سازماندهی و به خدمت مشغول بودند لشکر ۱۴ امام حسین و لشکر ۸ نجف اشرف بود. رزمندگان داوطلب این شهرستان در لشکر ۱۴ امام حسین اغلب در گردان های پیاده امام محمد باقر که فقط اختصاص به رزمندگان شهرستان کاشان و آران و بیدگل داشت ، گردان امیرالمومنین گردان موسی بن جعفر که جانشین فرماندهان سردار شهید حسین ملکیان آرانی بود و دیگر رده های پشتیبانی رزمی مثل توپخانه و ادوات، تخریب، اطلاعات و.... حضور داشتند ولی بعد از عملیات خیبر( اوایل سال ۱۳۶۳) به علت برنامه ریزی در رده های ستادی مافوق در سپاه قرار شد تا رزمندگان این منطقه به لشکر ۸ نجف اشرف اعزام شوند.
از سوی دیگر حضور پررنگ و موثر رزمندگان داوطلب این شهرستان از ابتدای سال ۱۳۶۳ تا پایان جنگ در لشکر ۸ نجف اشرف( دیگر لشکر سپاه متعلق به استان اصفهان) مورد توجه سردار فرمانده لشکر شهید حاج احمد کاظمی قرار گرفت به طوری که چندین مسئولیت خطیر و مهم شورای فرماندهی مشکن به رزمندگان این شهرستان واگذار شد از جمله:
*رئیس ستاد لشکر (سردارشهید علی محمد اربابی)
*فرمانده گردان علی بن ابی طالب (سردارشهید علی اربابی)
*فرمانده گردان ثامن الائمه(سردارشهید علیرضا بنی طبا)
در مورد فعالیت جهانگردان آران و بیدگل باید اذعان داشت:
نیروهای جهادگر مردمی این شهرستان به ستاد پشتیبانی جنگ اصفهان مستقر در آبادان و اهواز می رفتند جهاد سازندگی شهرستان کاشان که نیروهای آران و بیدگل در آن سازماندهی می شدند با توجه به استعداد و توان بالای نیروهای خود اعم از فنی ، تخصصی، راننده های لودر ، بلدوزر ، گریدر، پایه یکم و...در منطقه نقشی کلیدی داشتند در طول جنگ بیش از ۷ هزار و ۲۵۰ نفر از طریق ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی کاشان پس از طی دوره های آموزش فنی و مهارتی به منطقه اعزام شدند تا اینکه مسئولیت مهندسی جنگ جهاد کاشان با پیگیری های مستمر و هماهنگی لازم با ستاد مرکزی پشتیبانی و مهندسی جنگ تهران در اوایل سال ۱۳۶۵ اقدام به تشکیل گردان مهندسی مستقل به نام گردان سلمان فارسی نمودند .
حضور نیروهای مهندسی این گلدان در مناطق جنگی جنوب چشمگیر بود و با پذیرش مأموریت های محوله از قرارگاه در سخت ترین شرایط به نحو احسنت انجام وظیفه می نمودند.
شایسته است تا در اینجا اشاره ای هرچند کوتاه به فرماندهان و سرداران شهید شهرستان در طول دفاع مقدس داشته باشیم .
*اولین فرمانده گردان پیاده شهرستان که در تیپ ۳۳ المهدی سپاه فرماندهی و رشادت هایش زبانزد فرماندهان به ویژه سردار علی فضلی و رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد شد سردار پاسدار شهید قاسم عربیان بود که در عملیات رمضان منطقه شلمچه در تاریخ۶۱/۴/۲۳ به شهادت رسید.
*سردار پاسدار شهید حسین ملکیان که با آن جثه کوچک توانسته بود در لشکر مقتدر ۱۴ امام حسین استان اصفهان جانشینی گردان خط شکن و معروف موسی بن جعفر را عهده دار باشد در نهایت در عملیات خیبر در جزایر مجنون در تاریخ ۱۶/ ۱۲/ ۱۳۶۲ به فیض شهادت رسید.
*سردار پاسدار روحانی شهید حاج شیخ جواد قاسم پور که فرماندهی او و تاثیر حضور و همراهی او در کنار رزمندگان برای موفقیت و پیروزی هر رده رزمی بر فرماندهان و رزمندگان و حتی مسئولین شهر ثابت شده بود با مسئولیت جانشینی گردان امام محمد باقر لشکر ۱۴ امام حسین در تاریخ۱۳۶۵/۱۰/۴ در جزیره ام الرصاص عراق به شهادت رسید.
*معلم بسیجی شهید علیرضا بنی طبا با آن اخلاق حسنه و آرامش و تدبیر خود بعد از سال ها حضور موثر در لشکر ۸ نجف اشرف در کسوت فرمانده ها و فرمانده گردان ثامن الائمه در تاریخ ۲۲/ ۱۱/ ۱۳۶۴ در منطقه فاو عراق به شهادت رسید.

تاریخ ارسال: 1402/07/23
تعداد بازدید: 391

گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

ایمیل مدیر سایت : info@gmab.ir

شماره تماس : 09121276916

طراحی و تولید: ایده پرداز طلوع