گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

با روز شمار نهضت انقلاب اسلامی ایران در آران و بیدگل _ شماره 8 آبان 1357

4 آبان 1357
مسجد جامع کرمان، توسط مزدوران و مأموران ساواک که با لباس شخصی و در نقاب کولی ها ایفای نقش می کردند به آتش زده شد و تعداد زیادی از مردم به خاک و خون کشیده شدند به همین مناسبت در روز 14 آبان ماه 57 از طرف حضرت امام خمینی(ره) و مراجع عظام، عزای عمومی اعلام شد. مردم مسلمان و انقلابی آران و بیدگل نیز از محلة دهنو تظاهراتی را در حالی که چوب به دست داشتند، شروع کردندو پس از گذشتن از کوچه و خیابان ها ، به صحن مطهر هلال بن علی(ع) آمدند و بدون درگیری پایان یافت.
برخی از شعارهای این روز عبارت بودند از
درود بر خمینی، مرگ بر شاه
مسجد کرمان را شاه به آتش کشید
کتاب الله را شاه به آتش کشید...
12 آبان 1357
در این روز مردم طبق برنامة از پیش تنظیم شده تظاهرات خود را از مسجد جامع قاضی آران، شروع کرده و به طرف امامزاده هادی بیدگل رفتند و در آنجا پس از سخنرانی یکی از وعاظ، با همان شکوه خاص قبلی به طرف آران مراجعت کردند و از خیابان 17 شهریور (25 شهریور سابق) که پاسگاه ژاندارمری در آنجا مستقر بود، از جلوسربازان در حال آماده باش رژیم، عبور کردند.

پس از طی مسیر خیابان مذکور، وارد خیابان محمد هلال بن علی(ع) شدند و در این هنگام، شایعه کشته شدن جلاد خون آشام شاه، اوّلین فرماندار نظامی تهران، ارتشبد اویسی، در بین راهپیمایی پخش شد و به محض شنیدن این خبر، با پخش نقل و شیرینی، شادی و خوشحالی زاید الوصف خود را ابراز کردند و در تظاهرات روز بعد، آدمک این مزدور خود فروخته را درست کردند و در حالی که شعار می دادند: « اویسی، غصه نخور شاه به دنبال توست »، آن را به آتش کشیدند.

20 آبان۱۳۵۷
این روز که مصادف با عید قربان 1398 هـ ق بود به دعوت روحانیون و ائمه جماعت، اقشار مردم در مصلی زیارت محمد هلال بن علی(ع) جمع شدند و نماز عید را در آنجا اقامه کردند. پس از اقامة نماز اعلامیة حضرت امام، به مناسبت این روز قرائت شد و سپس جمعیت حاضر، با اجتماع در گلزار پاک شهیدان انقلاب اسلامی آران، برادران شهید جواد و علی عبداللهی، یاد و خاطرة آنان را گرامی داشتند و با خون آنان بار دیگر پیمان بستند که راه آنان را ادامه دهند و در پایان، دست به یک راهپیمایی زدند که بدون درگیری خاتمه یافت. یکی از شعارهای این روز این بود:
هر روز ایران هست عید قربان خون شهیدان باشد خروشان

28 آبان 1357
این روز که مصادف با عید غدیر خم 1398 ( هـ ق ) بود، علما اعلام کردند که امسال عید نداریم و به دعوت آنها مردم با همراهی سادات منطقه، دست به تظاهرات تحسین برانگیزی زدند. بدین ترتیب که همه ی سادات با شال های سبز رنگ به همراه روحانیون در جلو و مردم به دنبال آنها در کوچه ها و خیابان های شهر دست به راهپیمایی زدند و قصد داشتند که با همین حالت به کاشان بروند، ولی خبر رسید که مأموران رژیم مصمم هستند در بین راه به قتل عام مردم بپردازند که به صلاحدید روحانیون و ترتیب دهندگان تظاهرات، این عمل انجام نشد و پس از راهپیمایی در صحن مطهر امامزاده محمد هلال بن علی (ع) تجمع کردند و بعد از سخنرانی یکی از روحانیون، مراسم خاتمه یافت.

تاریخ ارسال: 1402/07/23
تعداد بازدید: 1227

گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

ایمیل مدیر سایت : info@gmab.ir

شماره تماس : 09121276916

طراحی و تولید: ایده پرداز طلوع