گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

با روز شمار نهضت انقلاب اسلامی ایران در آران و بیدگل _ شماره 7 مهر 1357

1357/7/1 - شروع حرکت دانش آموزی

اول مهر 57 مدارس بازگشایی شد؛ در منطقه تنها یک دبیرستان پسرانه وجود داشت.در حین زنگ تفریح تعدادی در گوشه ای جمع شدند و صلوات فرستادند.متعاقب آن بچه ها جمع شدند و صلوات های مکرر شروع شد.مدیریت دبیرستان برای جلوگیری از شلوغی مجبور شد تا زنگ کلاس را زودتر بزند. اعلامیه های حضرت امام مخفیانه وارد دبیرستان شد، و در داخل میز بچه ها گذاشته شد.دانش آموزان خبرها و جنایت های رژیم را به صورت اطلاعیه هایی دست نویس روی دیوارهای سالن مدرسه نصب نمودند.

1357/7/8

در این روز به دانش آموزان دبیرستان کاشانچی خبر رسید که گارد شاه به دبیرستان پهلوی کاشان حمله کرده است و تعدادی از برادران مجروح شده اند.دانش اموزان با شنیدن این خبر عصر آن روز در مدسه با شور و هیجان فوق العاده ای شروع به دادن شعارهای مرگ بر شاه، نرگ بر این حکومت پهلوی و .. کردند و عکس های شاه را از در و دیوار پاره نمودند.در این روز دبیرستان پسرانه کاشانچی (شهیدان عبداللهی) عملا تعطیل شد. اما برای اینکه تظاهرات و حرکتها خاموش نشود از بچه ها خواسته شد به بهانه کلاس به مدرسه بیایند ولی فقط تظاهرات را در داخل کوچه ها و خیابان ها گسترش دهند.

1357/7/11

در حالی که در داخل دبیرستان کاشانچی شعارهای مرگ بر شاه بلند بود، مامورین ژاندرمری با چوب و باطوم و سرنیزه حمله کردند.بچه ها از همه سو فرار می کردند.این صحنه در سه روز تکرار شد که تظاهر کنندگان هربار به داخل مدرسه راهنمایی ملک الشعرا و زمین های گورستان پشت دبیرستان فرار می کردند.

در این روزها تظاهرات را به داخل مدارس کشاندند و شعار می دادند: معلمان نترسید، حقوقتان ثابت است، بچه ها به ما ملحق شوید.با تلاش بچه ها کلیه مدارس تقریبا تا آخر مهر تعطیل شد.

1357/7/27

امروز مصادف بود با اربعین شهادت شهیدان 17 شهریور و از جمله برادران شهید جواد عبداللهی، علی خدمتی که جمعیت کثیری از مردم آران و بیدگل برای بزرگداشت این روز به سمت امام زاده محمد هلال (ع) سرازیر شدند.ناگهان سربازان با چوب و باطوم به داخل صحن هجوم آورده و به مردم حمله کردند. ماموران ژاندارمری در میدان آیت الله طالقانی (سبزه میدان سابق) تجمع کرده بودند که مردم با حمله ی متقابل آنها روبه رو شدند.تعدادی لاستیک ماشین آتش زده شدگاهی مردم تصمیم به حمله می گرفتند و با سنگ و چوب حمله ور می شدند و تا ده متری پیش می رفتند.

این درگیری حدود 3 ساعت و نیم به طول انجامید و بعد از خاتمه ی درگیری، سطح خیابان محمد هلال از سنگ پر شده بود و دود لاستیک و.. همه جا را فرا گرفته بود.

تاریخ ارسال: 1402/07/23
تعداد بازدید: 1179

گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

ایمیل مدیر سایت : info@gmab.ir

شماره تماس : 09121276916

طراحی و تولید: ایده پرداز طلوع