گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

با روز شمار نهضت انقلاب اسلامی ایران از 15 خرداد 1342 تا بهمن 1357 _ شماره چهار زمستان 1356 و بهار 1357

1356/11/29:
در ساعت 00:30 هنگام گشت پاسگاه ژاندارمری منطقه تعدادی اعلامیه نهضت اسلامی به دیوار و معابر نصب می شود که مأمورین پاسگاه 6 نفر جلب و به دادسرا معرفی و سازمان اطلاعات و امنیت قم ( ساواک ) طی نامه ای به مدیریت کل اداره سوم ساواک مرکز گزارش می نماید.

10 فروردین 1357

جلسه بزرگداشت چهلم 19 دی، در تبریز به خون کشیده شده بود و مراجع عظام به ویژه حضرت امام، در اعلامیه ای ضمن اعلام عزای عمومی، خواستار بزرگداشت چهلم شهدای تبریز شدند.به همین منـاسبت، در این روز، مجلس سوگواریی در صحن مطهر حضرت امامـزاده محمد هلال بن علی(ع) آران برگزار گردید، و یکی از روحانیون آران سخنرانی کرد و در پایان از مردم خواهش کرد، آرام متفرق شوند.

19 اردیبهشت 1357

مراسم بزرگداشت شهدای تبریز، در شهرهای جهرم، یزد، اهواز و … منجر به درگیری مردم بدون سلاح، با مزدوران تا بن دندان مسلّح رژیم شاه گردید و منجر به شهید و زخمی شدن عده دیگری از مـردم مسلمـان شـد. بـه تبـع این کشتار، چهلم دیگری از طرف علماء و حضرت امام(ره) در 19 اردیبهشت 1357 اعلام شد.

در آران و بیدگل، بزرگداشت این جلسه در صحن مطهر حضرت محمد هلال بن علی(ع) آران برگزار شد و پس از سخنرانی یکی از وعاظ که از قم دعوت شده بودند، تظاهرات کوچکی با شرکت دانشجویان، دانش آموزان و مردم عادی بر پا گردید و ضمن طی مسافتی با دادن شعارهایی نظیر:

« خمینی، خمینی، خدا نگه دار تو » « بمیرد، بمیرد دشمن خونخوار تو »

« پنجاه سال خیانت، پنجاه سال جنایت درود بر خمینی، مرگ بر شاه و زنده و جاوید باد یاد شهیدان » بدون درگیری پایان یافت.

علی عبداللّهی که از جوانان پر شور و انقلابی آران و بیدگل بود و در شهر قم به تحصیل علوم دینی اشتغال داشت در تظاهرات 19 اردیبهشت قم شرکت کرد و در درگیری با مزدوران رژیم به شهادت رسید.

خبر شهادت طلبه ی مبارز علی عبداللّهی، باعث شد مردم، با بی قراری، آماده تجلیل و استقبال از پیکر مطهر شهید، شوند. ساواک قم، از ترس خشم مردم و به وجود آمدن مشکل جدید، از تحویل دادن پیکر شهید امتناع می کرد که پس از تلاش و کوشش عده ای از مردم و دادن تعهد، نسبت به تشییع پیکر شهید در شب، موفق می شوند پیکر شهید را تحویل بگیرند.

با ورود جنازه مطهر شهید علی عبداللّهی به امامزاده بیدگل، سیل مردم به طرف محل مذکور، سرازیر می شود. مأمورین مستقر در پاسگاه ژاندارمری، در حالی که از پاسگاه شهرهای کاشان و قم تقویت شده بودند، به حال آماده باش کامل در آمدند.

آوای قرآن، از بلندگوهای تمامی مساجد شهر، پخش می شد و عطر شهادت همه جا پیچیده بود.

ساعـت 7 بعـدازظهـر، پیـکر شهیـد بـر روی دست مردم به حرکت در آمد و مردم با فریادهای لااله الا الله که از اعماق دل بر می خواست و شعار « شهید راه حق، علی کشته شد » به طرف امامزاده محمد هلالابن علی(ع) ادامه مسیر دادند. در نزدیکی امامزاده، شعار « درود بر خمینی » هم به شعارهای فوق اضافه شد و بالاخره در حالی که مأمورین رژیم با نیروی تقویتی، در همه جا و در همه حال، مراقب اوضاع بودند، پیکر این شهید، شبانه به خاک سپرده شد. لازم به ذکر است که مأمورین رژیم، از بر پایی مراسم ختم و هفت برای این شهید، جلوگیری کردند و تنها اجازه دادند تا یک جلسة فاتحه خوانی، آن هم در منزل پدر شهید، با سکوت و آرامش بر قرار شود.

تاریخ ارسال: 1402/07/23
تعداد بازدید: 1489

گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

ایمیل مدیر سایت : info@gmab.ir

شماره تماس : 09121276916

طراحی و تولید: ایده پرداز طلوع